Kommer min dotter komma in på gymnasiet?

25 dec 2017
Hej!

Min dotter går i åttan och har det svårt i skolan med fyra F bland dem
ligger Matten,Fysik och Kemin,9E,2D
och 1A!

Jag har gjort en såkallad uträkning på hennes betyg och Meritvärdet
blev då:145 Poäng!

Nu är jag såklart jätte orolig eftersom hon har en termin kvar i åttan innan det är dax att
börja i nionde klass och jag har hört att man söker in på Vårterminens betyg
till Gymnasiet?
Jätte Orolig eftersom hon har F i Matten,går det överhuvudtaget att söka in och komma in på
Gymnasiet med underkänt i Matten?

Om hon inte klarar av att höja betygen utan dem skulle vara detsamma och meritvärdet
ligger kvar på 145 ,hur
är då hennes chanser att söka och komma in på ett gymnasium?

Vänliga Hälsningar / Orolig Mamma som vill göra allt för att hjälpa sin dotter !!!

26 dec 2017

Vad tråkigt att det är så kämpigt i skolan för din dotter! Man söker till gymnasiet med sitt slutbetyg men man gör en preliminär ansökan med höstbetygen i sista terminen i 9:an. Den första ansökan är till för att man ska kunna se ungefär hur man ligger till så att man kan ta ett bra beslut utifrån det i den sista antagningsperioden. Här kan du läsa mer om antagningen till gymnasiet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/soka-till-gymnasiet-4234

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. Så det viktigaste för din dotter är att hon får hjälp att klara matten, så prata gärna med hennes lärare om det om ni inte redan gjort det.

Ju högre meritvärde desto mer valfrihet har man i gymnasievalet. Men alla får plats någonstans. Om din dotter slutligen skulle få F i matte till exempel så finns det sommarskola där man har chansen att läsa upp betygen så att man kan bli behörig till gymnasiet. Sedan så finns på de allra flesta gymnasieskolor något som heter introduktionsprogram. Det innebär att man börjar på sin gymnasieskola och läser klart de kurser från högstadiet som man saknar för att se hoppa på det gymnasieprogram som man vill gå. I många fall kan man plugga på gymnasieprogrammet samtidigt som man läser upp de betyg som man saknar. Så fort man har läst upp de betygen som man är underkänd i så kommer man bara att plugga på det gymnasieprogrammet som man är antagen till.

Här kan du läsa mer om vad som händer när man får F i betyg: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/f-i-betyg-5051 och här kan du läsa om gymnasiebehörighet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/gymnasiebehorighet-4264.

Du behöver inte oroa dig för det finns en lösning för alla, men fokusera på att din dotter ska bli behörig. Prata med lärare och kanske rektor om vad hon behöver göra för att bli behörig och kolla vilket stöd som finns.