Kan jag söka till gymnasiet igen?

14 dec 2017
Hej!
Jag började gymnasiet nu i höstas och det har varit väldigt struligt pga lärare och inte alltid så snälla elever, vilket har gjort att jag, tillsammans med föräldrar nu letar efter en ny skola.

Om jag skulle söka om nu til våren, så att jag skulle börja om i höst, dvs påbörja studierna ett år efter att jag gick ut grundskolan. Skulle det påverka meritvärdet som jag har med mig från grundskolan? Är mina poäng mindre värda, eftersom det har gått ett år sen jag fick dem betygen?

mvh

15 dec 2017

Vad tråkigt att det inte blev bra! Men du behöver inte oroa dig, dina betyg från grundskolan är lika mycket värda om du väljer att söka om till gymnasiet i år. Om du vill gå samma program som innan så är det inte säkert att du behöver börja om från början. Det kan vara möjligt att hitta en ny skola där du kan börja på år 2 istället. Det bestämmer rektorn i den skola som du vill börja i. Här kan du läsa mer om att byta skola: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.

Lycka till! Petra,SYV