Behöver jag vara bra på matte för att studera flygmekanik?

30 nov 2017
Hej!
jag vill börja som flygmekaniker och det närmaste för mig är Ljungbyhed, men jag är orolig om jag kommer inte in. Det finns andra skolor också så min fråga är hur mycket kunskap behöver man ha i matte när man vill studera som flygmekaniker eller flygtekniker. Tack mvh

02 dec 2017

Vad roligt att du är intresserad av att bli flygmekaniker! Flygtekniker utbildningen i Ljungbyhed menar att man inte behöver vara orolig att man inte ska klara av utbildningen, eftersom alla har samma förutsättningar när de börjar. Utbildningen innehåller både teori och praktik och är det något ämne som är extra viktigt att du är bra på så är det engelska, eftersom en del undervisningsmaterial är skrivet på engelska.

Men om du är orolig för matte så kan du till att börja med kontakta utbildningen. Det kan du göra genom kontaktformuläret till höger på den här sidan: https://www.gymnasium.se/skola/flygteknikcenter-ljungbyhed/flygteknikutbildningen-188893. Då kan du fråga vilka mattekurser man läser på programmet och du kan också fråga om antagningsstatistiken. Sedan kan du prata med din mattelärare i din nuvarande skola och fråga om hur hen tror att du ligger till med tanke på det. Om du behöver förbättra dina mattekunskaper så kan du be din lärare om råd med vad du kan göra för att bli bättre och kanske höja dina betyg.