Kan man söka till en svensk skola efter att ha gått delar av gymnasiet utomlands?

12 nov 2017
Vi ska flytta till Spanien/Torrevieja
Min dotter går i åk 9 och ska börja vårterminen i Spanien. Om hon vill söka till ett svenskt gymnasium ht-18 kan hon göra det när hon gjort vårterminen i en spansk skola och om så hur går vi till väga?
Hon är väldigt studiemotiverad med bra betyg.
Ska vi läsa svenskan på distans för att få behörigheten? Hur räknas poängen?
Jag har läst att gymnasieskolorna avsätter X antal platser för elever med utländska studier, är det alla skolor eller är det vissa?
Tacksam för svar!
Ingela

12 nov 2017

Hej Ingela,

Om man har studerat delar av gymnasiet utomlands är det viktigt att kontrollera behörigheten till gymnasieskolor i Sverige. Ska man studera max ett år av gymnasieutbildningen utomlands vore det bästa om ni redan innan ni åkte, kontaktar studie- och yrkesvägledarna på den svenska gymnasieskolan din dotter tänkt börja i och den utländska gymnasieskolan hon går i för att se över din behörighet när hon kommer tillbaka.När man har studerat en gymnasieutbildning utomlands i max ett år och vill fortsätta på en svensk gymnasieskola kan man behöva komplettera en del kurser, om man inte kan visa upp intyg på att det du lärt dig motsvarar den svenska gymnasieskolans kurser.Du kan läsa mer om detta här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/borja-gymnasiet-sverige-4512.

Det finns en skola för distansstudier på gymnasiet. Ni kan kanske kontakta dem och ställa några frågor. Du hittar dem här: https://www.gymnasium.se/skola/korrespondensgymnasiet/. Svenska gymnasieskolor har en skyldighet att avsätta ett visst antal platser till sökande med utländska betyg. Detta existerar på grund av att det inte alltid går att jämföra med den svenska grundskolans betyg. Detta gäller alla gymnasieskolor.