31 okt 2017
Kan man få behörighet att söka till veterinär på universitet/högskola om man tidigare har valt ett naturbruksprogram? Eller måste man gå naturvetenskapsprogrammet för att få behörigheten? Finns det inget annat sätt?

31 okt 2017

Ja, det finns andra sätt att få behörigheten. Ett sätt är att du lägger till extra kurser medan du går Naturbruksprogrammet så att du får behörighet. Ett annat är att du läser till de kurser du behöver på Komvux/Vuxenutbildning efteråt. För att bli behörig till veterinärprogrammet på universitet/högskola behöver man ha med sig vissa kurser för den särskilda behörigheten. Där behövs det Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Det krävs även grundläggande behörighet. För Naturbruksprogrammet brukar det handla om dessa kurser: Svenska/svenska som andraspråk 2, Svenska 3 och Engelska 6. Här kan du läsa mer om veterinäryrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/veterinar-11200.