Gymnasieutbildning med textilslöjd, musik och teater

16 apr 2008
Hej!

Jag har lite frågor angående gymnasium, men vet inte alls om jag vänder mig till rätt ställe. Men det är i alla fall så här att jag inte vet vilket gymnsium jag ska gå.

Jag skulle vilja mixa ihop olika utbildningar, men vet inte så mycket om det. Min gymnasieutbildning måste innehålla textilslöjd. Jag älskar att sy kläder m.m. och skulle kanske vilja bli designer. Men jag vill också gå estetisk linje, med musik och teater. Sen skulle jag gärna läsa mycket historia och språk också.

Jag skulle liksom vilja kombinera allt det här, för jag känner att jag inte vill gå t ex sam eller natur, utan något speciellt som jag intresserar mig för, men samtidigt vill jag få en ganska så allmän utbildning. Jag har även funderat på att bli arkeolog, men vet nästan inget om det.

Sen är det bara en sak till: internatskolor. Jag är lite nyfiken på sveriges internatskolor, vet du något om dessa och vad de har för utbildningar?

Jag skulle bli tacksam om du försökte hjälpa mig med svaren på de här frågorna.

Tack :)

Hej!

Om du går in och tittar på vår sida www.gymnasium.se så hittar du säkert en del information som du kan ha nytta av. Du kan också höra av dig till din hemkommun för att få information och kanske möjlighet att få prata med en studie- och yrkesvägledare.

Vänligen
SYV-Maria Studentum