Varför frågar skolan efter läkarintyg vid frånvaro?

17 okt 2017
Frågar för mitt barnbarn som går i 9;an
Hon har en tarmsjukdom och måste vara hemma lite då och då pgv smärta. Hon har toppbetyg iallafall. A i många ämnen. Nu kräver skolan läkarintyg om hon inte varit i skolan 80%. Kan det vara sant ? Att en jätteduktig elev inte ska kunna söka till gymnasiet även om man har toppbetyg. Hon tar skolan seriöst och vill verkligen plugga vidare.
Tacksam för svar.

17 okt 2017

Jag förstår att det känns tråkigt att få såna krav på sig när man gör sitt bästa utefter sina förutsättningar och dessutom lyckas så bra med det. Jag tror att det är så att skolan frågar efter läkarintyg för att det ska bli dokumenterat att hon har en giltig orsak att vara borta. Har man frånvaro utan en giltig orsak så kan det ju ses som skolk. Lämna in ett läkarintyg för din dotters tarmsjukdom där det framgår varför hon måste vara borta från skolan då och då. Och prata med rektor och lärare om detta så tror jag att det kommer att ordna sig bra. Skolan frågar troligtvis om läkarintyg för att dom måste följa reglerna och ifrågasätter knappast att din dotter är duktig i skolan.

Om ni ändå finner att det inte fungerar och skolan inte kan ta hänsyn till henne och hennes individuella behov skulle jag vilja tipsa dig om att man kan läsa gymnasiet på distans. Det är vanligt att göra om man bor utomlands men det är möjligt att göra av andra skäl också. Kanske skulle det passa din dotter bättre och vara en möjlig lösning om den vanliga skolan inte fungerar för henne? Läs mer om det här: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/distansundervisning-gymnasiet-4506.