Jag står som reserv på ett av mina val och jag vill komma in där, vad ska jag göra?

04 jul 2017
HEJ
ja har blivit antagen till valet 6 men jag är först på reservantagningen till val tre.Jag har inte svarat än till valet sex vad skulle vara den bästa för mig för att jag vill gärna gå till valet 3. Vad skulle jag svara från de 4 alternativ som jag har och varför?

05 jul 2017

För att du har blivit antagen till val 6 kommer alla valen under den att strykas och du står som reserv på alla valen ovanför den du har blivit antagen på. På samma plats som du kan tacka ja till den platsen du har kommit in på, kan du även tacka ja till att stå som reserv på de andra valen. Om du då blir antagen på ett av de platser där du står som reserv kommer du automatiskt att flyttas upp till det valet och alla valen under den nya platsen stryks. Återigen kan du bestämma om du vill stå som reserv på de valen ovanför den du har blivit antagen på. Alltså, kan du tacka ja till denna plats du har fått nu och samtidigt tacka ja till att stå som reserv och prövas för t.ex. val 3. Om du kommer in på val 3 kommer alla valen under den, inklusive val 6 att strykas.

Den första reservantagningen börjar i slutet av juli, när alla elever har svarat på den slutgiltiga antagningen. Om det då finns några elever som tackar nej till platsen eller flyttas upp till högre rangordnade val där de står som reserver, kan du erbjudas en plats där du står som reserv. Den andra reservantagningen börjar vid skolstart, då är det skolorna själva som tar över reservantagningen. Du kan kontakta skolorna direkt vid detta tillfälle för att se hur det kan se ut med reservantagningen. Jag är inte riktigt säker på vad dessa fyra alternativ är men om du känner att du inte får svar på din fråga kan du skriva till mig igen!

Här kan du läsa lite mer om reservantagningen: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311. Du kan läsa mer om detta på ditt antagningskanslis hemsida och få mer information om hur reservantagningen går till. En lista på alla antagningskanslier finns här: http://antagningskanslier.se och du kan hitta den som gäller för din kommun.

Lycka till! /Aranja, SYV