Varför räknar vissa 17 betyg istället för 16?

15 jun 2017
Jag har 16 betyg istället för 17 betyg. Blir det inte orättvist i antagningen om elever räknas olika?
Om jag har ett mindre betyg ( genom min
engelska lärare ) tar ni hänsyn till det? Jag menar jag kunde ha högre Meritpoäng än andra som söker in på en linje om jag hade ett till betyg. Mina fina betyg visas inte pågrund av att jag ligger Efter i ett betyg. Vad ska jag göra? Jag är osäker om jag kommer in på den skolan jah vill. Vilket jag annars skulle!

17 jun 2017

Hej!

Jag förstår att det kan bli lite rörigt när man ska räkna sina betyg men elevernas betyg räknas inte olika vid antagningen. Det finns vissa som läser 18 ämnen, då ska man stryka ett eller två av betygen. Man räknar bara med ett 17e betyg om man har läst moderna språk (t.ex. tyska, franska och spanska) och då blir det totala maxpoängen 340 poäng. Har man inte läst moderns språk räknar man sina 16 bästa betyg, då blir maxpoängen 320. Alltså är det inte så att de som har läst moderna språk och räknar 17 betyg har högre meritpoäng än de som har 16 betyg, utan de har även ett maxpoäng som är högre än de som har 16 betyg. Till slut blir det en ändå en rättvis antagning, även om man har läst 16 eller 17 betyg.

Här kan du läsa mer om antagning till gymnasiet och antalet betyg som man ska räkna: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-gymnasiet-4545. Vill du vara extra säker på hur räkningen går till kan du läsa detta på Skolverkets hemsida: https://www.skolverket.se/statistik-och-utvardering/om-skolverkets-statistik/vad-hander-kring-statistiken/17-amnen-ger-nytt-merivarde-1.220342. Du kan även prata med din studie- och yrkesvägledare om detta för att få reda på mer information. För att vara behörig till alla nationella program behöver man ha godkänt i Matte, Svenska/svenska som andra språk och Engelska. Sedan kan det även behövas vissa andra ämnen, där kan det se lite olika ut från program till program.

Lycka till! /Aranja, SYV