Kan man söka till gymnasiet med amerikanska betyg?

02 jun 2017
Hej!

Vi bor för tillfället i USA och kommer totalt vara här i två år. Detta innebär att min son kommer hem med en amerikansk graduation från middleschool och vår dotter från high school.

Gälllande vår dotter så har jag från utbildningsrådet fått veta att hon kan tillgodogöra sig den amerikanska utbildningen men behöver lägga till svenska 3 (vilket hon läser in på distans). Dvs hon kan söka in till högre studier på sitt amerikanska betyg.

Det vi funderar på nu är hur det fungerar för vår son, kan han söka in till gymnasiet på sitt amerikanska middle school-betyg? Och om det fungerar behöver han läsa in svenskan på något sätt?

Mvh Anna

04 jun 2017

Hej Anna,

Man blir behörig att söka till en svensk gymnasieskola med ett utländskt grundskolebetyg om man uppfyller vissa krav. Man måste vara under 20 år och ha slutfört det sista året i grundskolan med godkända betyg i engelska, matte och svenska/svenska som andra språk. Jag förstår att svenskan kan bli ett problem i detta fall, men det kan finnas möjligheter att han kan läsa upp svenskan på distans, precis som er dotter gör. Då läser han svenskan helt på distans och får ett betyg på det sättet. Om han slutför grundskolan i USA men inte har ett betyg i svenska kan han t.ex. läsa Introduktionsprogrammet här i Sverige en viss tid för att bli behörig och sedan fortsätta till ett nationellt gymnasieprogram. Ett betyg i svenska behövs för behörighet till alla program på gymnasiet.

Det är bra att ni i god tid kontaktar den gymnasieskola som han vill gå på i Sverige för att få mer information om hur det kan se ut för honom där. Ni kan boka ett möte med studie- och yrkesvägledaren tidigt på läsåret för att se till att allt stämmer med betygen och behörigheten. Svenska gymnasieskolor har en skyldighet att avsätta ett visst antal platser till elever som söker med utländska betyg, detta finns för att det inte alltid går att jämföra utländska betyg med den svenska grundskolans betyg. Här kan ni läsa mer om att börja på en gymnasieskola i Sverige: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/borja-gymnasiet-sverige-4512

Lycka till! /Aranja, SYV