Kan man söka till skolor i en annan kommun?

22 apr 2017
Hej! Jag gick en termin första året på gymnasieskolan i min hemkommun men bestämde mig att hoppa av, nu är det dax att söka igen men har bestämt mig för att söka gymnasieskola i Dalarna istället (kommer från Värmland) men det programmet finns i min hemkommun, kan man söka gymnasieskola i ett annat län eller måste jag söka gymnasieskola i Värmland?

23 apr 2017

Du kan absolut söka till en skola i en annan kommun! Det finns något som kallas för Frisök, det betyder att man kan söka ett nationellt program på en annan ort än sin egen även om programmet finns där. Vid frisök är det dock andrahandsmottagning som gäller, alltså att de elever som har sökt från den egna kommunen eller samverkansområdet erbjuds platser först sedan om det finns platser över kan elever från andra kommuner erbjudas platser. Du kan prata med studie- och yrkesvägledaren på t.ex. din gamla skola eller om din kommun har ett vägledningscentrum, och fråga vilka kommuner din kommun har har ett samverkansavtal med, då söker man med samma villkor som eleverna i den kommunen. Då kan du också prata om bytet och vad du kan tänka på med din ansökan.

Ett annat sätt att söka på är riksintag som gäller för friskolor. Med riksintag söker man med samma villkor som eleverna i den kommunen, vilken kommun du än söker ifrån. Här kan du läsa mer om frisök och riksintag: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/riksintag-2495

Lycka till! /Aranja, SYV