Hur går antagningen till?

06 apr 2017
Hej!

Idag fick jag veta att jag har kommit in på IB på Hvitfeldska, och undrar hur den antagningen går till?

Kan jag förlora min plats? Jag kollade upp antagningspoängen 2016 men det stod inget... Så betyder det att jag fått en garanterad plats?

07 apr 2017

Om du menar att du har kommit in på ditt val i det preliminära resultatet så betyder det inte en garanterad plats. Det preliminära resultatet som kommer ut nu i april är bara för att ge en överblick över hur det ser ut med valen, poängen och om man kan komma in eller inte men det är inte garanterade platser. Denna ansökan är gjord på höstterminsbetyget i årskurs nio.

Den slutgiltiga antagningen som släpps i slutet av juni är gjord på slutbetygen i årskurs nio som man får i vårterminen. Det är här som man får veta om man garanterat har fått en plats eller inte. Här kan du läsa mer om hur antagningen går till: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311

Stort lycka till med valet! /Aranja, SYV