Sjuksköterska via Humanistiska programmet?

18 jan 2017
Hej. Jag ska välja gymnasium nästa år och jag har börjat fundera på vad jag skulle vilja gå. Eftersom jag funderar på att bli barnmorska men inte tycker NA- programmet är vad jag vill gå då jag hellre vill läsa humanistiska programmet. Vilka ämnen behöver jag isåfall lägga till för att få behörighet till att söka sjuksköterske utbildningen efter gymnasiet?

26 jan 2017

Som du är inne på måste du först utbilda dig till sjuksköterska innan du kan vidareutbilda dig till barnmorska. För att bli sjuksköterska krävs dessa behörigheter: Grundläggande behörighet, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a/1a1+1a2.

Du kan behöva lägga till Naturkunskap 2 och Matte 2b som inte finns med i programmets poängstruktur. Prata med din studie- och yrkesvägledare för att se hur du på bästa sätt kan läsa dessa kurser. Här kan du läsa mer om Humanistiska programmet och se på poängstrukturen: https://www.gymnasium.se/sok/humanistiska-programmet

Lycka till! /Aranja, SYV