Vilket program är rätt om jag ska bli polis?

20 dec 2016
Hej!

jag vill bli polis vilken program går man på.

21 dec 2016

På din fråga finns det inget enkelt svar då det går att bli polis utifrån de flesta (om inte alla) program på gymnasiet förutsatt att du har läst de kurser som krävs. När det gäller att studera vidare på högskolan behöver du dels ha den grundläggande behörigheten samt ibland en särskild behörighet.

Den grundläggande behörigheten kräver en examen från ett högskoleförberedande program eller en examen från ett yrkesförberedande program inklusive kurserna Svenska/svenska som andraspråk (1/2/3), Engelska (5/6) och Matematik (1).

Den särskilda behörigheten för att bli polis är följande:

• Samhällskunskap 1b alternativt 1a1 och 1a2.
  • Historia 1b alternativt 1a1 och 1a2.

Så länge du väljer ett program/inriktning där du kan få med allt ovanstående, då är du behörig till att söka dig vidare till att bli polis förutsatt att du får de godkända betyg som krävs. Tänk på att du t.ex. har 200 poäng inom det individuella valet som du själv kan välja kurser inom.

Just utbildningen till polis har en del andra antagningskrav än bara betyg från gymnasiet, kolla därför gärna länken: https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

God jul och gott nytt år // Anders, SYV