Sök utbildning 👉

Antagningspoäng till apotekarprogrammet

20 sep 2016
Jag vill fråga om jag har utländska betyg med 19.19 poäng och har kompletterat fysik2 och kemi2 förutom engelska6 och svenska3, skulle jag bli antagen till apotekarprogrammet nästa terminen?

20 sep 2016

När det gäller frågor om en viss poäng skulle räcka för att komma in till ett visst program (oavsett om det gäller till gymnasiet eller högskolan) är det vanskligt att säga varken ja eller nej. Anledningen till detta är att poängen kan variera från år till år och i detta fall även mellan olika skolor.

För att se vilka poäng som krävs till olika högskoleutbildningar kan du använda denna sida: http://statistik.uhr.se/

Där kan du söka på apotekarprogrammet och se exakt vilka antagningspoäng som har krävts tidigare år. Jag kollade på de tre senaste åren (höstterminen) och vissa år hade du kommit in på vissa skolor och vissa år hade du inte kommit in så det är svårt att säga hur det kan tänkas bli till nästa år.

För att öka dina chanser att komma in kan du även t.ex. skriva högskoleprovet för att på så sätt ha ytterligare en grupp att konkurrera med om platser på programmet.

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV