Antagningspoäng till gymnasiet med modersmål

06 sep 2016
Jag går i 9an nu och jag skulle vilja garantera att gå natur natur på katte och jag har 300 merit med modersmål persiska som jag har haft sen 3an men har hört fått höra här och där att betyget inte räknas som merit inför gymnasiet? Jag praktiskt taget jobbade inte med min spanska på grund av att jag trodde att jag fick meriten i persiska. Är detta sant och i så fall kan jag på nåt sätt få betyget att räknas?

07 sep 2016

Det som gäller är att om du har läst moderna språk (t.ex. spanska, tyska eller franska) på grundskolan kan du räkna med 17 betyg (annars 16) när du söker till gymnasiet. Betyget du har i modersmål räknas fortfarande med bland dina betyg men det gör inte att du kan söka till gymnasiet med dina 17 bästa betyg utan för det måste du ha läst moderna språk.

Hur det fungerar med antagningspoäng till gymnasiet kan du läsa med om här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-gymnasiet-4545

Lycka till med dina ansökningar till våren // Anders, SYV