Tror du jag klarar av matematiken på naturvetenskapsprogrammet?

16 aug 2016
Hej!
Jag ska börja nian nu och planerar att söka till antingen natur/natur eller natur/sam. Jag har ganska bra betyg (bara An och Bn) och tycker om NO ämnena. Problemet är att jag inte är så bra på matte. Jag har B i matte men tycker själv att jag förkänar ett C. Jag är flitig i skolan och tycker om att plugga. Tror du att jag skulle kunna klara av Naturlinjen?
Tacksam för svar
/ Iris

22 aug 2016

Hej Iris,

Kul att höra om dina planer för framtida studier och vad du tycker om. Att du är flitigt och tycker om att plugga, det är sådant som kommer öka dina chanser att hänga med i matematikkurserna på gymnasiet. Det är svårt för mig att svara på om jag tror att du kommer klara av matematiken på naturprogrammet men som sagt en god motivation till att jobba hårt kommer bidra till att öka dina chanser att klara av det. Vidare kan det även vara en tanke att besöka skolor med naturvetenskapsprogrammet på öppet hus och prata med matematiklärare och elever för att få en bild av vad de tror och om de har några tips.

Lycka till att följa dina drömmar // Anders, SYV