Vilket gymnasieprogram för att jobba inom rättspsykiatrin?

22 jun 2016
Hej, jag ska läsa vård och omsorg på gymnasiet. Men jag vill sedan jobba inom rättspsykiatrin. Vad krävs det då att jag har läst, vilka utbildningar och ämnen? Och hur långt kommer jag med utbildningen jag fick på gymnasiet? Vad krävs för att få jobb inom rättspsykiatrin?
Tacksam för svar /Sara

27 jun 2016

Hej Sara,

Det finns många olika yrkeskategorier inom rättspsykiatrin vilka kräver olika utbildningar. Ett exempel på detta hittade jag från Örebro län som går att titta på här: https://www.regionorebrolan.se/sv/halsa-och-vard/om-du-behover-vard/psykiatri/psykiatrisk-verksamhet/psykiatrisk-rehabilitering-och-rattspsykiatri/personal-inom-rattspsykiatrin1/

Den uppfattning jag har fått är att du skulle kunna arbeta som skötare inom rättspsykiatrin med en utbildning från vård- och omsorgsprogrammet. För att dubbelkolla detta kan du med fördel kontakta en arbetsplats inom rättspsykiatri i ditt närområde för att se huruvida de har några fler önskemål om kompetenser eller utbildningar.

Lycka till framöver // Anders, SYV