Vill gå teknikprogrammet, men saknar betyg i engelska

21 jun 2016
Jag är intresserad av teknikprogram, har varit i Sverige i ett år och har 13 betyg med 195 pöäng men det fattas bara engelska, min mentor hjälpter mig och ansöker dispens engelska .. min fråga är har jag chans att komma in på gymnasiet utan att ha engelska??

27 jun 2016

Om det bara är engelskan du saknar för att vara behörig så kan det finns möjlighet för dig att komma in ändå. Denna möjlighet är öppen för de elever som inte har läst engelska under en betydande del av sin grundskoletid eller motsvarande. Om du alltså inte har läst engelska där du bodde innan du kom till Sverige så kan det som sagt finnas möjlighet att få dispens.

Mer i detalj hur detta bedöms och hur ni kan gå tillväga kan ni läsa om på skolverkets hemsida enligt följande länk

Lycka till med din ansökan // Anders, SYV