Vilken linje på gymnasiet för att sen läsa till läkare?

09 jun 2016
Hej!
Jag ska bli läkare framöver och går nu på högstadiet åk 8.
Vad ska jag ta för linje på gymnasiet för att sen studera läkarutbildningen på högskolan?
Tar man naturvetenskapslinjen?
Jag är även tacksam om ni kan kolla att det finns en sådan linje nära orten Karlsborg.

Och hur mycket merit krävdes det för att komma in på naturlinjen i en stad nära mig år 2015 eller 2016?

MvH Kevin.

13 jun 2016

Tjenare Kevin,

Kul att höra att höra om dina planer för att bli läkare i framtiden! För att kunna bli läkare på högskolan behöver du dels ha den grundläggande behörigheten till högskolan samt ha läst följande kurser: Biologi 2, kemi 2, fysik 2 och matematik 4. Alla dessa kurser ingår på naturvetenskapliga programmet med naturvetenskaplig inriktning men du kan även läsa ett annat program, även om det då är svårt att få ihop alla kurser inom de 2500 poängen då.

Exakt vilken skola som ligger närmast dig har jag svårt att avgöra, det verkar tyvärr inte finnas något väldigt nära eller i Karlsborg. Via denna länk kan du själv avgöra vilken skola som ligger närmast där du bor.

Slutligen gällande frågan med meritvärde så kan du se detta via denna länk när du vet vilken skola du är intresserad av.

Stort lycka till med dina framtida studieplaner // Anders, SYV