Läsa åk 9 i Australien - kan jag söka in direkt?

14 maj 2016
Jag går i åk 8 och kommer att gå åk 9 och första året på gymnasiet i Australien. Jag vill läsa natur och undrar om det är möjligt att komma in på gymnasiet utan svenska slutbetyg, och i så fall om jag kan börja i åk 2 för att slippa gå om åk 1?

17 maj 2016

Hej!

Om du läser utomlands och vill in på gymnasiet är det bra om du läser på en IB-skola. Däremot kan du inte hoppa ett år, läser du åk 9 utomlands så börjar du på åk 1 när du är tillbaka. Om du inte läser ett år i Australien på gymnasiet.

Ta kontakt med australienska ambassaden och fråga ifall de finns en svensk skola. Då läser du precis som här i Sverige eller fråga efter en IB skola.

Här hittar du mer information om utlandsstudier.

Lycka till med dina studier!

/Carolina, SYV