Vad ska man välja till gymnasiet?

09 feb 2010
Hej !
Jag har det mycket svårt att välja !, SYO kan inte hjälpa så mycket tycker jag.
Jag tycker om rymden & skulle kunna tänka mig bli forskare inom de , fysik alltså fast jag gillar inte matte så mycket. jag är ju godkänt absolut fast jag tycker det är svårt nu redan i nian.
Jag funderar också på att bli stylist eller något coolt som dykare eller nått.
vet inte vad jag ska göra.. vad tycker du ? '
snälla svara så snabbt som möjligt !

Hej!

Det är inte alltid lätt att veta vad man ska välja till gymnasiet. Om du vill hålla många dörrar öppna så kan du välja ett brett program som Naturvetenskapsprogrammet (NV) eller Samhällsvetenskapsprogrammet (SP).

För att bli forskare inom fysik och rymden krävs det att du läser mycket matematik och att du är studiemotiverad, och framför allt tycker om att läsa ämnen som matematik och fysik. Vill du läsa till detta skulle jag välja Naturvetenskapsprogrammet eller Rymdgymnasiet i Kiruna.

Vill du arbeta som dykare eller vill du "bara" ta ett dykarcertifikat? Ett dykarcertifikat kan du få genom att gå en kortare kurs vid sidan om din gymnasieutbildning till exempel. Om du vill arbeta som marinbiolog finns två skolor som kan vara intressanta för dig.

Vill du läsa till Stylist kan du följa länken för utbildningar inom mode och textil eller för utbildningar inom design.

Det är svårt att hjälpa dig att välja. Tänk på att välja något som är intressant för dig och som du kan tänka dig att syssla med i framtiden.

Lycka till med dina studier!

Vänliga Hälsningar
Linda