Sök utbildning 👉

Hur ska jag göra för att plugga på universitet i USA?

10 apr 2016
Hej! Jag bor i Sverige men funderar på att studiera universitet i USA. Jag vill veta om de svenska betygen räcker för det eller jag bör välja IB programmet.
Tack

12 apr 2016

Hej Raquel,

För att studera på universitet eller motsvarande i USA söker du till det enskilda universitetet och det kan vara lite olika krav på vad som krävs för att komma in. Därför är det svårt att säga exakt vad som krävs, men så länge du kan visa upp dina kunskaper i engelska (på det sätt som skolan föredrar) finns det goda möjligheter att du kan komma in med svenska betyg, utan att behöva läsa IB-programmet om du inte vill. Om du inte redan har gjort det rekommenderar jag dig att du läser mer om detta via denna länk

Sedan kan du även kolla lite på någon eller några av skolornas hemsidor borta i USA och se vad det har för krav för att kunna söka dit som utländsk medborgare. Själva processen att söka dig kan även vara rätt lång så att det är bra att börja med den i god tid.

Lycka till med framtida USA-planer // Anders, SYV