Ska jag välja samhälle eller ekonomi i gymnasiet?

31 mar 2016
Finns inriktningen ekonomi inom linje samhälle?
Jag ska snart välja gymnasieval och är osäker på om jag ska välja ekonomi, samhälle eller samhälle ekonomi...

01 apr 2016

På det samhällsvetenskapliga programmet finns det ingen inriktning/linje som heter ekonomi. Där finns inriktningarna: beteendevetenskap, samhälle, samt medier, information och kommunikation. Å andra sidan har ekonomiprogrammet inriktningarna juridik respektive ekonomi.

Det är många som tycker att det är klurigt att välja till gymnasiet bland alla skolor, program och linjer som finns. För att göra det lite lättare kan jag rekommendera att du går in på följande länk och ser igenom de olika programmen och vilka kurser de innehåller så att du får en tydligare bild av vad du väljer mellan

Förutom ovanstående länk kan det hjälpa många att gå och prata med studie- och yrkesvägledare i skolan om de tankar du har inför det kommande valet.

Lycka till med dina val // Anders, SYV.