Skillnad mellan ekonomi och handel på gymnasiet?

11 feb 2016
Jag står mellan ekonomi och handel, men har jätte svårt att välja vilket. Vad är de största skillnaderna mellan de mer än yrkes/högskoleförberedande? Och vad mer är viktigt att tänka på? Vad föredrar du?

15 feb 2016

Den största skillnaden mellan de två programmen är ju som du säger att det ena förbereder mot yrkeslivet och det andra mot vidare högskolestudier. En annan skillnad är att kurserna till stor del skiljer sig mellan programmen, om du inte sett dessa går kurserna för EK och HA att se här

Angående frågan om vad mer som är viktigt att tänka på är att du försöker hitta det som passar dig bäst. Det finns en del riktlinjer kring frågor du själv kan ställa dig här

I övrigt kan det vara värt att fundera på om du helst ser dig själv att studera eller arbeta direkt efter gymnasiet. Om du läser handel- och administrationsprogrammet kan du lägga till kurser för att få högskolebehörighet till stor sannolikhet vilket kan vara av intresse. Vad jag föredrar är inte relevant här utan det handlar helt om vad du tror att du kommer trivas mest med, dels under gymnasietiden om du tror att du kommer trivas mer med yrkeskurser eller mer högskoleförberedande kurser samt vad du tror att du vill göra efter gymnasiet.

Stort lycka till inför ditt kommande val // Anders, SYV