Hur funkar reservantagningen?

09 feb 2016
Hej
Har inte riktigt förstått hur det här med reservantagningen fungerar. Undrar om man kan få en kort genomgång om hur den går till?
Mvh Alexander

10 feb 2016

Hej Alexander,

Reservantagningen sker i augusti och den fungerar så att elever som inte kommit in på ett val kan komma in om någon före dem tackar nej till sin plats. Det kan handla om att eleven inte längre vill gå i skolan eller att hen har kommit in på ett högre rankat val eller andra anledningar. Om du då har tackat ja till att stå i kön för ett högre rankat val än det du kom in på blir du automatiskt placerad på den högre rankade skolan/programmet/linjen. Genom reservantagningen kan du således komma in på ett högre val som du ursprungligvis inte kom in på.

Om du vill läsa mer om det kan du göra det här

Lycka till med dina studier // Anders, SYV