Vilket gymnasieprogram ska man välja för att bli veterinär?

05 feb 2016
Ifall man vill bli veterinär vilken linje ska man välja och hur många poäng(meritpoäng) måste man ha för att komma in på linjen?

08 feb 2016

För att kunna söka till veterinärutbildningen på högskolan, direkt efter gymnasiet, krävs en gymnasieexamen där följande fyra kurser ingår: Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4. Det finns flera olika linjer där du kan kombinera ihop de kurserna, däremot ingår de redan i Naturvetenskapliga programmet och den naturvetenskapliga inriktningen så det kan vara en möjlighet.

Angående vilka antagningspoäng som krävs för att komma in, det vet ingen exakt i nuläget då det beror på vilka meritvärden eleverna har som söker till gymnasieskolan nu i höst. Det du kan göra är att titta på förra årets antagningspoäng för att få en viss hänvisning om vad resultaten ungefär borde hamna. För att hitta förra årets antagningspoäng finns de på vissa skolors sida här på www.gymnasium.se eller så kan du hitta poängen via den här länken: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

Lycka till med gymnasieansökan // Anders, SYV