Vad ska jag läsa i gymnasiet för att bli tandläkare?

30 jan 2016
Hur många poäng krävs det max att komma in i ett bra gymnasiet inom naturvetenskap? Kan ni ge några förslag på bra gymnasieskolor?Vad ska jag göra att bli en tandläkare?

01 feb 2016

Det går inte riktigt att svara på hur många poäng som maximalt krävs. Förra årets antagningspoäng (vilka du kan hitta, antingen via skolans sida på gymnasium.se eller via den här länken) är en bra hänvisning för vad som krävdes förra året. Visserligen är de ingen garanti, men det är ett sätt att komma närmare svaret på din fråga.

Vad en bra gymnasieskola är beror lite på vad och var du vill läsa samt vad du tycker är viktigt när du studerar. För att hjälpa lite går det att titta på några tips kring vad du kan tänka inför gymnasievalet eller söka efter olika skolors recensioner samt gå på skolors öppna hus.

Tandläkarutbildningen läser du på högskolan efter avklarad gymnasieexamen. För att ha chansen att komma in på tandläkarutbildningen krävs det utöver den grundläggande högskolebehörigheten även godkända betyg i Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4. Exempelvis ger Naturvetenskapsprogrammet som du nämner, speciellt naturinriktningen goda möjligheter för att kunna söka till tandläkarprogrammet.

Lycka till med dina kommande gymnasieval // Anders, SYV