Vill byta gymnasium i årskurs 2

27 jan 2016
Min son vill byta gymnasium. Han går nu i årskurs 2. Hur gör han då? Gäller samma datum för honom?
Tacksam för din hjälp och svar.
Teresa

01 feb 2016

Hej Teresa,

Elever som vill byta gymnasium bör snarast kontakta rektor på den skola och det program som din son vill byta till. För att kunna byta gymnasium krävs det att det finns plats på det program som din son vill läsa samt att rektor för det programmet/skolan godkänner detta. Med andra ord behöver ni kontakta rektorn på det program din son vill gå och höra om det finns möjlighet till att byta. I övrigt kan det även vara bra att prata med studie- och yrkesvägledare på skolan som kan hjälpa till vid ett eventuellt byte och som kan ha mer information kring vilka möjligheter som kan finnas tillgängliga.

Via den här länken finns ovanstående information och lite mer kring att byta program inom eller mellan skolor

Hoppas att det löser sig för din son Teresa // Anders, SYV