Vill bli veterinär efter gymnasiet

13 jan 2016
Jag funderar på att utbilda mig till veterinär. Här kommer några frågor om mitt gymnasieval:
1. Först och främst undrar jag om det går att utbilda sig till veterinär med speciell inriktning på hästar. Jag rider och har flera års erfarenhet av dessa djur.
2. Går man först ett vanligt naturprogram om man ska bli veterinär och sen läser vidare på en högskola? Jag vill nämligen gå någon bred gymnasielinje så att jag har kompetens att söka andra högskoleutbildningar om jag skulle ändra mig.
3. Kan man bli veterinär utan att behöva operera?
4. Jag går nu i åttan och mitt meritvärde är 307,5. Är det tillräckligt eller vart bör mitt värde ligga i nian för att komma in på en gymnasieutbildning som kan ta mig vidare till en veterinärhögskoleutbildning?
5. Jag bor i Göteborg, på Hisingen. Vet du någon skola som skulle passa bra för mitt yrkesval?
Tack på förhand
/ Stina

14 jan 2016

Hej!

Vad många frågor! Jag ska försöka svara så gott jag kan :) Vad roligt att du vet att du vill bli veterinär!

1. Här på Gymnasium.se har vi information om gymnasieutbildningar, så eftersom veterinär är en högskoleutbildning får jag hänvisa dig vidare till Studentum.se där du kan läsa mer om hur du utbildar dig till veterinär efter gymnasiet. Läs om utbildningar till veterinär här

Det jag kan tipsa om på gymnasienivå är att vissa skolor som erbjuder Naturbruksprogrammet, inriktning Djur, profil häst också erbjuder sina elever att läsa till naturvetenskaplig behörighet. Här ser du några skolor som erbjuder hästprofil

2. Som du skriver så är det bäst att läsa Naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet, för att du ska få den behörighet som behövs för att du ska kunna läsa veterinärutbildning efter gymnasiet.

3. Denna fråga får du ställa till högskolan/universitetet där du vill utbilda dig till veterinär, kan tyvärr inte svara på detta.

4. Man kan aldrig veta säkert vad meritvärdet blir till årets antagning. Du kan däremot kolla på vad de program du vill gå hade för antagningspoäng förra året, så får du en fingervisning om vad det kan bli för antagningspoäng detta år.

5. Här kan du leta bland gymnasieskolor i Göteborg - där kan du också bocka i t.ex Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap om det är det du vill läsa.

Stort lycka till! Och glöm inte bort att du alltid bör kunna prata med SYV på den skola du går på nu om ditt gymnasieval om du har fler frågor!

Mvh, Christine på Gymnasium.se