Jurist eller IT-branschen?

26 jan 2010
Hej! Jag vill antingen bli advokat eller någonting inom IT-branschen, vad är bäst att satsa på?

Hej Oliver!

Enligt SACO väntas flera pensionsavgångar bland jurister de kommande åren. Arbetsmarknaden för jusrister är ganska stabil och SACO ser att det varken kommer att råda brist eller överkott på jurister de närmaste åren. Överlag är skillnaderna i efterfrågan av personal hyfsat oförändrad under hög- och lågkonjunktur.

År 2012 beräknar SACO att det kommer att råda brist på Datavetare. Arbetsmarknaden för systemvetare och IT-ansvarig beräknas växa, och då kommer det inte att finnas viss brist på IT-ansvariga/systemvetare men ingen större efterfrågan.

Tänk på att det kanske är långt kvar tills du kan arbeta som advokat eller Datavetare, eftersom du kommer behöva vidareutbilda dig. Titta gärna på olika sidor för att jämföra hur olika organsationer beräknar hur arbetsmarknaden ser ut. Men framförallt, välj något du är intresserad av!

Hoppas detta hjälper dig i ditt gymnasieval.
Lycka till!

Vänliga Hälsningar