Sök utbildning 👉

Söka till gymnasiet från utlandet

26 jan 2010
Hej

Jag heter och ar mamma till 2 tjejor som skall soka in pa gymnasium i Sverige. Vi bor idag i Sao Paulo,Brasilien, men kommer att flytta hem till sommaren 2010. Sa om vi forstar ratt sa bor man ha en kod for att kunna soka olika skolor pa natet och dessa har vi inte. Hur ska vi ga tillvaga?

/ Marie

Hej Marie,

Om någon av er föräldrar fortfarande är svensk medborgare, så kan ni vända er till intagningskansliet i den stad ni tänker söka utbildning. Viktigt att tänka på är att dina döttrar måste vara godkända i svenska eller svenska som andra språk. I övrigt krävs en bedömningav tjejernas alla meriter och särskilda skäl.

Lycka till!

Linda