Vad krävs för att få slutbetyg från gymnasiet?

16 apr 2008
Hejsan, jag vet inte riktigt om man kan vända sig till er med den här frågan men jag provar.

Jag går i första ring på John Bauergymnasiet i Uppsala och jag har ALLTID haft problem med idrotten i skolan, jag är nästan aldrig med. I högstadiet lyckades jag fixa till mig ett G i alla fall men det var mest för att jag fick göra saker som jag själv ville, t.ex. jogga medans de andra spelade fotboll. Nu på gymnasiet är allt mycket värre, jag har streck i idrott och det är ju ett kärnämne.

Det måste gå och komma på en lösning, mina lärare säger bara "Du får komma på lösningen eftersom att det är du som har problem med det" och det hjälper inte det minsta. Jag är jätterädd för att jag inte kommer få ta studenten i trean pga idrotten. Jag har Minst godkänt i alla andra ämnen så det skulle kännas riktigt surt. Vet ni andra i samma situation som lyckats ändå eller har något förslag på hjälp, hör gärna av er.

Hej!

För att få ett slutbetyg måste man ha godkänt i minst 90 % av alla sina kurser, men det spelar ingen roll i vilka. Däremot vet jag inte hur du ska göra med ditt streck i idrott, kanske du kan prata med studie- och yrkesvägledare på din skola, eller en studierektor. Du kommer att kunna ta studenten ändå.

Vänliga hälsningar

Maria SYV studentum