Skådespelerska/Skådespelare

04 nov 2009
Heej!
Jag vill bli skådespelare, men vill inte gå ES. Utan vill gärna gå MP. Som har att man kan få välja teater som extra.
För mediapogramet får man synas eller bara vara bakom kamran? För det vill jag inte.

Om du vill bli skådespelerska kan du gå flera olika vägar. Du kan absolut välja Medieprogrammet (MP) där man i många fall kan välja teater som individuellt val. Du kan även gå kvällskurser eller gå med i en amatörteatergrupp under gymnasietiden. Efter gymnasiet kan du gå en yrkesutbildning till skådespelerska. Vad du även kan ha i åtanke är att du under gymnasietiden kan gå på auditions för teaterpjäser och filmer (både reklam och långfilmer). Erfarenhet är alltid ett plus!

Huruvida man får stå framför eller bakom kameran på mediaprogrammet varierar och jag tror att man bestämmer hur man gör själv. Att gå medieprogrammet är en väg för att bli nyhetsankare (journalist) och då får man definitivt synas framför kameran.

Lycka till med dina studier!