Gymnasieprogram med inriktning mot häst/ridsport

15 aug 2009
Hejsan!

Jag ska söka till gymnasiet nästa år, och vill gå en utbildning med inriktning häst/ridsport.
Det är så att jag tränar/tävlar inom westernridning, och satsar helhjärtat på detta. Och som jag känner nu är detta något jag vill arbeta med i framtiden. Så det vore ju kul att kunna fortsätta med westernridningen under min gymnasietid.
Dock finns det inget gymnasie i Sverige som har westernridning "på schemat". Så jag undrar om man på något vis kan "kräva" att få någon typ av undervisning inom det, när skolan inte erbjuder detta?

Ursäkta om det blev rörigt, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.
Är bara ordentligt frustrerad över att det finns så mycket alternativ för personer som håller på med t.ex hoppning och dressyr.

Vet ej om ni kommer kunna besvara min fråga, men är tacksam för svar oavsett.
Mvh Karin

Hej Karin,

Dessvärre vågar jag inte svara på att det finns skolor där du kan be om att få ägna en del av din studietid till westernridning, möjligtvis om skolan på något sätt kan låta dig ägna dig åt det under eget ansvar. Det jag skulle rekomendera dig att göra är att kontakta de gymnasieskolor som har häst/ridsportprogram. Då kan du i alla fall få svar direkt från respektive skola. Hoppas du hittar någon skola där du kan få fortsätta med westernridning.

Lycka till.