Så blir du skådespelare

Hur blir man skådespelare efter gymnasiet? Vad gör en skådespelare? Läs mer om yrket, yrkets lön vad som är bra att plugga på gymnasiet om du vill bli skådespelare.

Så blir du skådespelare

Skådespelare – Hitta utbildning på:

Estetiska programmet, inriktning Teater

Hur blir man skådespelare på gymnasiet?

För att arbeta som skådespelare efter gymnasiet krävs i regel en skådespelarutbildning från högskola vilket finns att plugga på flera olika orter i landet. För att börja studera vid skådespelarprogrammet på högskola behöver du ha grundläggande behörighet samt behöver du bli godkänd genom ett antagningsprov som kommer analysera din talang och förmåga. Du kan även studera till skådespelare på folkhögskolor. Estetiska programmet med inriktning mot Teater är förberedande inför skådespelaryrket.

Vad gör en skådespelare?

Som skådespelare gäller det att porträttera människor och roller på en teaterscen eller i film. Skådespelaren lever sig in i rollen för att övertyga publiken och ge ett verkligt och realistiskt intryck. Sin egen röst och kroppsuttryck är skådespelarens främsta verktyg då det gäller att ge sken av att vara någon annan än sig själv. Vanliga arbetsområden är inom teater, film, och Tv-produktioner.

Det är ett yrke som oftast saknar längre anställningar, utan istället så arbetar skådespelare mot korta projekt- och frilansanställningar då det inte finns något arbete att utföra när en produktion är avslutad.

Framtidsutsikter för skådespelare

Arbetsmarknaden för skådespelare har varit hård under en längre tid och är det fortfarande idag, det är relativt svårt att få jobb som skådespelare både inom teater och film. Det finns en stor tillgång av utbildade skådespelare som inte möts av efterfrågan på yrket. För att komma in i branschen som skådespelare krävs det oftast goda kontakter och nätverk. Men genom internet och ökade möjligheter till att självständigt producera och sprida sina egna alster så ökar även möjligheterna för att delta i mindre produktioner och filmer.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänare en skådespelare?

31 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Kultur, media & design
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida