FORMA din framtid - Tilda och Johanna

Träplugg

Tilda och Johanna vill skapa egna möbler

Tilda och Johanna vill skapa sin egen möbel

Fysiskt arbete och smuts under naglarna skrämmer inte Tilda Rosén och Johanna Wigstrand. I framtiden vill hantverkseleverna från Tranås skapa sin egen möbel.

TMF

Vilka är egentligen TMF? Och hur ser Trä- och möbelbranschen ut?

Läs om branschen

Trä- och möbelföretagen

Vilka jobb finns inom trä- och möbelbranschen?

Jobb i branschen

Trä- och möbelföretagen

Vad krävs för att arbeta inom branschen och hur kan du utvecklas?

Utbildningar

Avdelare

Hantverksprogrammet på Holavedsgymnasiet i Tranås inriktar sig till ungdomar som vill jobba praktiskt med möbler, design och inredning. Tidigare har programmet nästan uteslutande lockat pojkar. Numera ser bilden annorlunda ut och i dag studerar sex flickor, en tredjedel av elevantalet, på linjen.

- Så fort jag berättar för någon att jag går hantverksprogrammet höjer personen på ögonbrynen och blir närmast chockad. Många tror att det bara är killar som vill gå programmet, men jag tycker det är coolt att fler tjejer går den här vägen, säger Tilda Rosén.

Klasskamraten Johanna Wigstrand:

- Det är ett roligt program som passar många tjejer. Jag gillar att arbeta praktiskt och dessutom behöver jag inte läsa vidare efter studenten. Det finns gott om träföretag i Tranås som är i stort behov av duktig personal.

På Holavedsgymnasiet genomför hantverkseleverna totalt 15 praktikveckor. Tilda och Johanna har redan fått en inblick i hur arbetslivet fungerar.

Tilda Rosén hoppas kunna gå i bräschen och i framtiden skapa en egen möbel.

- Jag vill vara på en arbetsplats som har sin egen tillverkning och där skulle jag vilja spinna vidare på tanken att skapa till exempel ett nytt soff- eller sängbord. Det hade varit häftigt, säger hon.

Tilda Rosén & Johanna Wigstrand

Ålder: 18
Bor: Tranås
Gör: Studerar på hantverksprogrammet med inriktning finsnickeri på Holavedsgymnasiet