Visar 1-7 av 7 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
  • = Riksintag
Visar 1-7 av 7 träffar

Ridgymnasium i Stockholm

Det finns många inriktningar att välja på när du ska söka gymnasiet, men om du är hästintresserad och vill studera i Stockholm så är ett ridgymnasium i Stockholm det självklara valet för dig.

Vad lär jag mig under min gymnasietid på ett ridgymnasium?

På ett ridgymnasium läser du de grundläggande kurserna svenska, engelska och matematik, utöver det varierar kurserna lite beroende på vilket program och inriktning du väljer. Exempel på kurser som du kan läsa är hästhoppning och grundridning i dressyr, hästklippning och underhåll av ridbanor.

En stor del av gymnasietiden kommer du att kunna spendera på hästryggen eller i stallet. Du kommer att få en förståelse för djurs, framförallt hästens beteende och hur de fungerar. Efter avslutad utbildning kommer du att ha både teoretiska och praktiska kunskaper inom ridning och djurkunskap. Du kommer att lära dig olika tekniker inom ridsporten för att bli en bättre ryttare, och få en bredare kunskap om samspelet mellan häst och människa.

En del gymnasium erbjuder dig  även möjlighet att ta certifikat inom olika områden. Det kan vara en stor fördel att ha på ditt CV i framtiden när du ska ut och och söka jobb.

Vad kan jag jobba med i framtiden?

Om du vill jobba med hästar efter examen kan du bland annat bli hovslagare, hästskötare, ridlärare eller djurvårdare. En del yrken kräver vidareutbildning - till exempel veterinär eller hästtandläkare. Du kan självklart välja att jobba med något annat om du skulle vilja det.

Här kan du filtrera ut yrken som är relaterade till hästar eller någon annan kategori.

Vad kan jag som är hästintresserad göra på min fritid i Stockholm?

• Guidade visningar på Hovstallet

Om du är intresserad av monarki och kultur kan du besöka Hovstallet på Väpnargatan 1 på Östermalm. De har regelbundna guidade visningar av deras stall, hästar och seldon. Hovstallets uppgift är att planera alla transporter som kungafamiljen gör med bil samt häst och vagn. På innergården finns ett café.

• Sweden international horse show

Se världens bästa hoppryttare i Stockholm - varje år arrangeras Sweden international horse show i Stockholm.

• Solvalla travbana

Besök Nordens största arena för travsport där Elitloppet varje år arrangeras, utöver det arrangeras det även  olika event och mässor.

Jämför dina favoriter