Visar 1-2 av 2 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
  • = Riksintag
Visar 1-2 av 2 träffar

Mer om Marinteknik

Marinteknikutbildningen är en riksrekryterande yrkesutbildning med egna examensmål. Utbildningen ger dig kunskaper du behöver för att kunna arbeta som exempelvis båtbyggare, marintekniker och marin systemtekniker.
På Marinteknikutbildningen får du lära dig om olika typer av fartyg som används som fritidsbåtar. Du får också lära dig om båtarnas motorer, system och utrustning för att kunna konstruera, underhålla och reparera båtarna och deras system.

Avancerad teknik i båtar och motorer

Marinteknikutbildningen utbildar dig inom yrken som utmärks av stor teknisk bredd och avancerad teknik. Allteftersom fritidsbåtar utvecklas och blir mer avancerade höjs de tekniska kunskapskraven då den tekniska utrustningen blir alltmer komplex. Utbildningen i marinteknik förbereder dig för den tekniska utvecklingen och syftar också till att ge dig utvecklad förmåga att reflektera över, värdera och välja mellan olika arbetssätt, verktyg och tekniker. Du ska också lära dig diskutera och reflektera över ditt lärande genom olika arbetsuppgifter och därmed bättre förstå yrket du utbildas inom.

Lär dig arbeta självständigt och problemlösande

Arbete med teknik i fartyg och båtar är ofta självständigt och sätter prov på förmåga att hålla koll på flera saker samtidigt. Det är också viktigt att du kan arbeta på egen hand och problemlösande.

I ditt kommande arbetsliv kommer du också arbeta med personer i arbetslag, vilket sätter krav på din förmåga att samarbeta och jobba tillsammans med personer som har annan bakgrund och andra kunskaper än du.
Marinteknikutbildningen utvecklar du dina kunskaper om utrustning och får lära dig att välja vilken metod och utrustning som lämpar sig för olika jobb, med hänsyn till miljö, kvalitet, säkerhet och ekonomi.

Inom ditt kommande yrke som marintekniker eller båtbyggare krävs att du kan ta egna initiativ, komma med idéer och lösningar på problem. Inom utbildningen ska skolan ge dig möjlighet att utveckla kunskaper om entreprenörskap och företagande.

Fackuttryck och kommunikation inom marinteknik

Marinteknikutbildningen ska utveckla elevernas förmåga att använda termer och uttryck som är specifika för marintekniker och andra marinarbetare. Du ska också lära dig att vara serviceinriktad och att kommunicera med kunder, uppdragsgivare och leverantörer. Kvalitet och ansvar är viktiga ledord i ditt kommande arbete. Du får också lära dig om gällande lagar, bestämmelser och branschens rutiner för dokumentation.

Eftersom Marinteknikutbildningen är yrkesinriktad ingår arbetsplatsförlagt lärande under utbildningen. Genom denna praktik utvecklas elevernas yrkeskunskaper och du får en inblick i företagande, yrkesgemenskap och yrkeskultur.

Inriktning Service och reparation

Marinteknikutbildningen har två inriktningar - Service och reparation samt El och elektronik. På Service och reparation får du kunskaper konstruktion och reparation av fritidsbåtar, deras system och marinmotorer. Du förbereds för arbete som båtbyggare och marintekniker. Service och reparation innehåller ämnena Fritidsbåtsteknik och Marinmotorteknik.

Inriktning El och elektronik

På inriktningen El och elektronik får du lära dig installera, underhålla och reparera el- och elektronikanläggningar i marin miljö. Du får också lära dig om styr- och övervakningssystem för motorer och säkerhetsutrustning och kan sedan arbeta som bland annat marin systemtekniker. Du läser inriktningsspecifika ämnena Elektronik och Marin el och elektronik.

Jämför dina favoriter