Utbildning på Friidrottsgymnasium

Friidrottsgymnasium - träna och tävla under skoltid!

Är du intresserad av friidrott och vill fortsätta satsa på sporten under din gymnasietid? Då kan det vara bra att söka till ett friidrottsgymnasium! Det finns både RIG- och NIU-skolor med inriktning friidrott runt om i landet.
Visar 1-5 av 5 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
  • = Riksintag
Visar 1-5 av 5 träffar

Träna friidrott på gymnasiet

För att kunna utvecklas inom friidrott och samtidigt satsa på skolan är RIG- och NIU-skolor ett bra alternativ då du får möjlighet att kombinera dina mål under gymnasietiden. Friidrottsgymnasier erbjuder en kombinerad utbildning där du under skoltimmarna får läsa ämnet specialidrott och träna friidrott.

Riksidrottsgymnasium (RIG) inom friidrott

Ett Riksidrottsgymnasium (RIG) tar in elever från hela landet där förutsättningar skapats för att träna friidrott på hög nivå parallellt med gymnasiestudierna. RIG är kvalitetssäkrade utbildningar av Riksidrottsförbundet tillsammans med Svenska Friidrottsförbundet. Du erbjuds optimala förutsättningar för att kombinera studier och friidrottsträning med sikte på internationell elit som junior och/eller senior. Riksidrottsgymnasium för friidrott finns i Falun, Göteborg, Karlstad, Malmö, Umeå, Växjö och Löpargymnasiet i Sollentuna som inriktar sig på medel/långdistans.

Riksidrottsgymnasium inriktning friidrott (Riks-FIG) erbjuder

•  Anställda friidrottstränare/-lärare som hjälper dig utvecklas inom friidrott
  • Upp till 700 poäng i ämnet specialidrott
  • Rätt till inackorderingstillägg från din hemkommun
  • Avsatt träningstid under skolveckan inom friidrott

Nationellt godkända utbildningar (NIU) inom friidrott

På NIU-inriktning friidrott finns det möjlighet att kombinera dina gymnasiestudier med friidrottsträning, där målet i första hand är nationell elit. Dessa skolor har friidrottstränare som är anställda på skolan eller genom samarbete med föreningen på orten och du erbjuds minst 400 poäng i ämnet specialidrott under gymnasietiden. Utbildningen finns i bland annat Göteborg, Östersund, Stockholm och Västerås.

Ansökan och antagning

Sista ansökningsdagen för RIG- och NIU friidrott är den 15 oktober. Antagningen görs utifrån färdighets- och lämplighetsgrunder som är baserade på tester och intervjuer. Det innebär att även om du inte har presterat goda tävlingsresultat har du ändå möjlighet att bli antagen om testerna och intervjuerna visar på goda förutsättningar att utvecklas till elitnivå. Antagningsperioden pågår fram till den 15 januari och därefter får samtliga elever besked om man blivit antagen eller inte.

Jämför dina favoriter