i Kalmar
Vill du veta mer?

Om skolan

SYABs Transportgymnasium finns på två platser i Sverige; Hultsfred och Kalmar. Transportgymnasiet erbjuder en transportutbildning som är en inriktning på fordonsprogrammet och vänder sig till dig som är tekniskt intresserad och som i första hand vill använda fordonskunskaperna för att köra och utföra olika slags tjänster.

Behovet av välutbildade yrkesförare är stort, då medelåldern är hög på dagens förare. En annan anledning är att handeln inom och utanför EU ökar varje år. Idag står lastbilstransporter för 95 procent av värdet på allt gods som transporteras inom EU.

Fordonsprogrammets första år är gemensamt för alla. Du läser bland annat kurserna Fordon och samhälle samt Fordonsvård och service. Dessa kurser måste vara klara under årskurs 1. Därefter väljer du inriktning transport. Kärnämnen som t ex matematik, svenska och engelska ingår med 30 procent av utbildningstiden.

inriktning transport får du bland annat lära dig att framföra olika fordon. I årskurs 2 är utbildningen inriktad på truck, hjullastare och personbil. Vi påbörjar även teori och körutbildningen för lastbil. I årskurs 3 får du lära dig köra tung lastbil med släp. Efter godkänt yrkeskompetensbevis har du körkort för dessa behörigheter. I utbildningstiden ingår också 15 veckors utbildning på ett eller flera åkerier.

Jobbar du på skolan och vill uppdatera informationen?

Ser du något i informationen om skolan som inte stämmer? Fyll i det här formuläret för att komma i kontakt med oss.

Visa alla utbildningar på SYAB Transportgymnasium

Andel med examen inom 3 år 65,6 74,2 2020/21
Antagningspoäng medel 201,0 2023
Lägsta antagningspoäng 167,5 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan