i Simrishamn
Vill du veta mer?

Om skolan

Studera som lärling på Österlengymnasiet i Simrishamn!

Österlengymnasiet får eleverna möjlighet att praktisera sina främmande språk, att knyta kontakter med ungdomar i andra länder, att ta del av vardagsliv och skola i målspråksländerna samt att skapa förståelse för andra kulturer.

Österlengymnasiet - En internationell skola
På Österlengymnasiet vill man ge eleverna möjlighet att praktisera sina främmande språk, att knyta kontakter med ungdomar i andra länder, att ta del av vardagsliv och skola i målspråksländerna samt att skapa förståelse för andra kulturer.

Gymnasieskolan är inte en isolerad företeelse, utan vi är en del av vår omgivning – hela världen. På Österlengymnasiet har man som målsättning att arbeta brett med internationalisering, i klasser, program eller hela skolan, men också riktat mot utvalda elever och elevgrupper.

Österlengymnasiet har en lång tradition av kontakter med skolor och gymnasieelever i Europa. Skolan har regelbundna utbyten med gymnasieskolor i Kerpen i Tyskland och i Rom. För andra året i rad har Österlengymnasiet inbjudits att delta i teaterfestivalen i St. Malo i Frankrike. EU-bidraget till 4-hörn har upphört men berörda kommuner finner det angeläget att fortsätta att satsa medel på ungdomar på Bornholm, Rügen, i Swinoujscie och på Österlen.

Jobbar du på skolan och vill uppdatera informationen?

Ser du något i informationen om skolan som inte stämmer? Fyll i det här formuläret för att komma i kontakt med oss.

Visa alla utbildningar på ÖsterlenGymnasiet

Andel lärare med leg. och behörighet 2021/22

Antal elever per lärare 2021/22

ÖsterlenGymnasiet 8,7

Antal elever på skolan år 2021/22: cirka 90

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år

Barn- och fritidsprogrammet

Totalt antal studerande cirka 20 2021/22
Antagningspoäng medel 192,1 2021
Lägsta antagningspoäng 130,0 2021

El- och energiprogrammet

Totalt antal studerande cirka 10 2021/22
Antagningspoäng medel
Lägsta antagningspoäng

Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Totalt antal studerande cirka 20 2021/22
Antagningspoäng medel 174,4 2021
Lägsta antagningspoäng 92,5 2021
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan