Vintersport på schemat - året om!

Vintersport på Schemat, Året runt!

Vintersport på schemat - året om!

Vintern närmar sig med stormsteg och snart är det hög tid för att plocka fram pjäxorna igen. Vill du slippa begränsas av årstiderna och ägna dig helhjärtat åt din vintersport? Vi har listat ett gäng härliga idrottsutbildningar som ger dig tillgång till vintersporter på schemat - under hela läsåret!

NIU- och RIG-skolor inom vintersport

Det finns många gymnasieskolor över hela landet som förutom de vanliga, nationella gymnasieprogrammen erbjuder Idrottsutbildningar inom olika sporter och på olika nivåer. Det kan röra sig om Riksidrottsgymnasier (RIG) och nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU). Båda utbildningstyperna riktar sig till elever som vill kombinera sina gymnasiestudier med en elitsatsning i sin idrott. NIU är lokala/regionala och fokuserar på nationell elit, medan RIG är riksrekryterande och kan sökas från hela landet, där siktet är inställt på att nå världseliten.

Specialidrott som ämne

NIU- och RIG-skolor är de enda skolorna som får erbjuda ämnet Specialidrott, vilket är utbildningar med särskilt tydlig elitidrottskaraktär. Du läser ämnet specialidrott som handlar om att öka och fördjupa kunskaper om människan i fysisk aktivitet med fokus på just din sport. Ämnet ska även göra dig medveten på varför övning, träning och mental fokus är en förutsättning när man utövar idrott på elitnivå.

Specialidrott får ingå med 200 poäng i programfördjupningen och 200 poäng i det individuella valet. På vissa skolor ingår ännu mer idrott i form av utökat program med 300 extra poäng. Det finns NIU- och RIG-skolor inom en mängd olika idrotter. Vi har plockat ut de mest vintriga idrotterna - lagom till sportlovet.

Vintersport på schemat!

På en del skolor har man internatboende, vilket innebär att du som kommer långt ifrån kan få bo med andra elever på skolan, testa på vuxenlivet och samtidigt få en utvecklande studietid med skidor, skridskor eller snowboard på schemat! Skidgymnasiet i Sveg, Malung- Sälens gymnasieskola och Hågestaskolan är exempel på skolor med boende.

Läs mer om skolor genom att klicka på länkarna med vinteridrotter nedan:

Missa inte att du kan lämna intresseanmälan om det är någon skola du vill bli kontaktad av!

Annonser