Tjejer & Teknik

Framtiden är här, vare sig du vill jobba inom sjukvården, i näringslivet, som mekaniker eller inom utbildningssektorn så kommer du att behöva förlita dig på tekniska hjälpmedel i framtiden. Här kan du läsa mer om teknik och varför fler tjejer behövs i branschen!

tjejer och teknik

Gymnasium.se lyfter Teknikprogrammet

Framtiden är här, vare sig du vill jobba inom sjukvården, i näringslivet, som mekaniker eller inom utbildningssektorn så kommer du att behöva förlita dig på tekniska hjälpmedel i framtiden. Föreställ dig att du som läkarstudent har möjlighet att iscensätta en operation med hjälp av Virtual Reality-teknik eller att du som lärare kan spela upp en historisk händelse inför dina elever med hjälp av ett par glasögon.

Det kanske låter långt bort men det är dit framtiden är på väg, och om du vill vara en del av alla spännande innovationer så är teknikprogrammet rätt väg för dig. Under våren kommer du kunna läsa mer om alla tekniska möjligheter i vår artikelserie “Tjejer & Teknik” som släpps veckovis med start nästa vecka.

Fler tjejer behövs på Teknikprogrammet!

Teknikbranschen skriker idag efter fler tjejer som kan bidra till utvecklingen av alla smarta tekniska lösningar som för samhället framåt.

Idag finns det redan många duktiga tjejer som har varit väldigt framgångsrika i sitt arbete inom tekniksektorn. Men det är ingen tvekan om att vi behöver både duktiga killar och tjejer i framtiden som kan skapa och styra vårt samhälles tekniska utveckling. Tyvärr märker vi att färre tjejer än killar väljer att plugga teknikprogrammet på gymnasiet, det måste vi ändra på nu!

Vill du få in en fot i teknikbranschen?

Det är inte bara vi på Gymnasium.se som förstår att vi måste inspirera fler tjejer att söka sig till teknikprogrammet. Många företag och organisationer brinner för att utbilda och vägleda teknikintresserade tjejer. IGEday, Womengineer, Tekla Festivalen och Hello World är några av de organisationer där du som tjej kan vända dig för att lära dig mer om branschen och få nya teknikintresserade vänner.

Inspireras av coola tekniktjejer under våren!

Vi kommer att publicera en serie av artiklar med fokus på tjejer och teknik där vi hoppas kunna inspirera tjejer att plugga en teknisk utbildning.

I vår artikelserie kommer du lära känna några av Sveriges coolaste tjejer som arbetar med teknik inom olika teknikområden. Varje torsdag kommer vi att släppa en ny artikel där vi har intervjuat en framgångsrik tjej som berättar om hennes väg mot sitt drömjobb. Du kommer få veta mer om hur de valde gymnasieutbildning, vilka hinder de har varit tvungna att möta både i skolväg och i sin karriär, och även vilka tekniktrender de tror kommer slå i framtiden.

Vi garanterar dig att du kommer bli inspirerad!

Här kan du läsa de senaste artiklarna i serien "Tjejer & Teknik":

Glöm inte att hålla utkik efter vår artikelserie - varje torsdag!

Fler tjejer i teknikbranschen

Annonser

Du kanske också är intresserad av: