Hur fungerar sommarskola inför gymnasiet?

Orolig för att betygen inte räcker till gymnasiebehörighet? Då kan sommarskola vara lösningen för dig! Om du går i åttan eller nian kan du få extra undervisning under sommarlovet – så att du kan söka till gymnasiet till hösten.

Två elever utomhus med läroböcker

Går du i åttan eller nian och är rädd för att inte hinna få godkända betyg innan sommarlovet? Ingen stress! Du kan gå i sommarskola för att läsa upp betygen så att du kan söka till gymnasiet.

Sommarskola innebär att du får undervisning under sommarlovet. Du kan läsa ett eller flera ämnen, beroende på vad du behöver för att bli behörig till gymnasiet. Om du inte har eller riskerar att inte få behörighet är sommarskola ett alternativ för dig.

Sommarskola för behörighet

Sommarskolan är i första hand till för att ge dig behörighet till ett yrkesprogram. Det beror på att yrkesprogrammen kräver godkänt i färre ämnen än de högskoleförberedande programmen. Du har alltid rätt att bli erbjuden sommarskola för att bli behörig till ett yrkesprogram. Det är upp till skolan om de även vill erbjuda sommarskola för behörighet till högskoleförberedande program.

Det här gäller för gymnasiebehörighet

• Yrkesprogram: godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik samt fem andra ämnen (åtta ämnen totalt).
  • Högskoleförberedande program: godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik samt åtta andra ämnen (tolv ämnen totalt).

Hur fungerar sommarskola?

Sommarskola ges i juni, efter vårterminen i årskurs 8 eller 9. I sommarskolan läser du bara det eller de ämnen du behöver för att få gymnasiebehörighet. Det är rektorn som bestämmer vilket eller vilka ämnen du får läsa och hur upplägget ska se ut.

Sommarskola riktar sig till dig som:

• går i årskurs 8 och riskerar att inte få behörighet till gymnasiet
  • går i årskurs 9 och inte har fått behörighet till gymnasiet

Har du gått i sommarskola i åttan men behöver fortfarande läsa upp betygen i nian? Då kan du gå sommarskola i nian också för att kunna söka till gymnasiet.

Hur lång är sommarskolan?

Sommarskolan innebär minst 50 timmar undervisning eller när du klarat ditt mål, det vill säga när du inte längre riskerar underkänt betyg. Dina skoldagar är högst åtta timmar långa, måndag till fredag.

Lovskola under terminen

Din skola kan välja att ge dig extra undervisning under andra perioder än under sommaren, då kallas det lovskola. Om du går i lovskola under ett annat lov än sommarlovet kan sommarskolan bli kortare. Du kan till exempel gå i lovskola 10 timmar under påsklovet eller sportlovet, och 40 timmar under sommarlovet.

Prövning för att ändra ditt betyg

Om du redan har fått ett underkänt betyg i nian kan du gå i sommarskola för att få ditt betyg ändrat. Då behöver du göra en prövning. Du alltid rätt att få göra prövningen under tiden för sommarskolan eller direkt efter. Det gäller alla ämnen som du behöver för att få behörighet till gymnasiet.

Låt säga att du går ut nian med F i engelska. Då kan du läsa upp ditt betyg i sommarskolan i juni och göra prövning i ämnet. Då kommer du hinna få ditt betyg ändrat så att du kan söka till gymnasiet till hösten.

Kan man läsa upp redan godkända betyg i sommarskola?

I första hand är sommarskola till för att du ska läsa upp ämnen från underkänt till godkänt. Om du redan har godkända betyg kan skolan välja om de vill erbjuda sommarskola eller inte. Om du kan läsa ett ämne i sommarskola för ett högre betyg måste du också göra prövning för att få betyget ändrat. Här kan du läsa mer om prövning.

Prata med dina lärare!

Om du är orolig för dina betyg kan du prata med din lärare i det ämnet eller de ämnena du inte har godkänt i. Då kan läraren bedöma om du behöver gå i sommarskola eller lovskola för att klara godkänt eller inte. Läraren kanske också ge dig mer information om hur det fungerar på just din skola eller i din kommun.

Källa: Skolverket

Petra Paulin

Studie- och yrkesvägledare (Visa mer)
Petra är utbildad studie- och yrkesvägledare vid Stockholms universitet. Hon hjälper oss säkerställa att informationen på gymnasium.se är korrekt, om du ser Petras namn på en artikel betyder det att informationen har faktagranskats av henne. Hon har också hjälpt till att besvara många av de frågor du hittar i vårt forum "Fråga vår SYV". Petra valde att bli studie-och yrkesvägledare då hon ville hjälpa människor som befinner sig i en situation där de behöver ta ett beslut kring sitt framtida yrkesliv. (Mindre)