SYV svarar på era frågor om gymnasievalet

Det tredje avsnittet av Gymnasievalspodden ägnar vi åt att reda ut hur du egentligen ska tänka när du väljer gymnasium. Vi gästas av SYV-Petra som bjuder på ett avsnitt fullspäckat av heta tips och svar på några av era vanligaste frågor. Lyssna på allt från hur du väljer gymnasium på annan ort till vad du ska tänka på när du går på höstens gymnasiemässor och mycket mer!

Gymnasievalspodden avsnitt 3: SYV-Petra svarar på era frågor om gymnasiet

I avsnitt tre av Gymnasievalspodden har gymnasium.se bjudit in expertisen – vår alldeles egna SYV, Petra. I det här avsnittet får du ta del av massvis med bra tips som rör plugg, gymnasievalet och gymnasiemässor. Dessutom ger Petra svar på några av era vanligaste frågor.

Petra är nyexaminerad studie- och yrkesvägledare och har jobbat som SYV sedan ett år tillbaka. Att hon valde just det här yrket kom sig inte av en slump, utan som resultatet av en lång tids funderande och noggrann research.

Konsten att göra lyckade val

När det kommer till att göra val har ett bra resultat inte alltid varit lika självklart för Petra. Hon berättar att hon alltid tyckt att det har varit svårt med alla typer av beslut. Men den här gången använde hon sig av en strategi.

- Jag gjorde ett riktigt idealval. Jag gjorde alla rätt kan man säga, enligt karriärteorierna, konstaterar Petra.

I praktiken handlar det om dels att ha koll på sina alternativ och dels att kombinera dem med hur man är som person. Att lära sig hur man tar bra beslut är något Petra önskar att man pratade mer om.

Hitta något som motiverar dig

Petra menar att alla har olika sätt att välja på men det viktigaste när du tar ett beslut inför gymnasievalet är att du baserar beslutet på något som har betydelse för dig. Vad det i sin tur är, spelar mindre roll.

- Det är bra om det finns en orsak till att du väljer det här programmet, och orsaken kan vara vilken som helst, bara den orsaken motiverar dig att göra ditt bästa.

Petra svarar på era frågor

Som SYV svarar Petra på en uppsjö av frågor från elever som står inför sitt gymnasieval eller har andra funderingar om gymnasiet. Måste jag gå om om jag har fått ett F? Vad är det preliminära antagningsbeskedet? Hur gör jag för att söka gymnasium på annan ort? De här är några av de frågor som Petra svarar på i poddavsnittet. Hon ger även tips om vad som är bra att tänka på när du ska gå på gymnasiemässa.

Petras 3 bästa tips för dig som ska gå på gymnasiemässa:

• Att förbereda ett uppdrag och att fullfölja det så fort som möjligt på mässan. Det kan till exempel vara en särskild skolan du vill prata med eller en fråga du vill få svar på.
  • Var så öppen som möjligt! Gå runt och prata med skolor du inte hade tänkt på innan och se om du inspireras eller dras till något nytt.
  • Försök prata med både lärare och elever från skolorna, då får du information om både läroplanen och om hur det är att gå på skolan.

På gymnasium.se finns en fråga syv-sektion och ett forum där du kan få svar på dina frågor om gymnasiet och gymnasievalet. Du kan också chatta live med Petra på måndagar och onsdagar mellan kl 18.00 till 20.00.

Vill du veta mer?

Vad ska man tänka på när man står inför sitt gymnasieval? Hur byter man skola? Vilket är Petras bästa pluggtips? Detta och mycket mer svarar Petra på i Gymnasievalspodden, med gymnasium.se:s Eleonora Jevrell.

Gymnasievalspodden är en podcast från gymnasium.se – Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor. Lyssna på podden här!

Följ oss / prenumerera:

gymnasium.se på Instagram