9 spännande resmål för utlandsstudier

Funderar du på att studera utomlands under din gymnasietid men har lite svårt att bestämma dig för vart i världen du vill resa? Vi listar 9 olika länder som kan vara spännande resmål för dig som vill lära dig mer om olika kulturer och utveckla dina språkkunskaper!

9 spännande länder att studera i!

Gymnasietiden bjuder inte på bara på tre år av hårda studier och praktiskt lärande, det finns även stora möjligheter att studera olika ämnen och språk i andra länder! Funderar du på att studera utomlands under din gymnasietid men har lite svårt att bestämma dig för vart i världen du vill resa? Vi listar 9 olika länder som kan vara spännande resmål för dig som vill lära dig mer om olika kulturer och slipa på dina språkkunskaper!

NYA ZEELAND

Nya Zeeland är beläget i Stilla Havet utanför Australiens sydöstra kust och är känt som ett naturskönt land med höga berg och vackra stränder. Vare sig du vill plugga nära snötäckta berg, gröna kullar, sandiga stränder eller levande städer så erbjuder Nya Zeeland dig på många möjligheter. Ett perfekt land för dig som vill både utveckla din engelska och uppleva underbara miljöer.

Hitta utbildningar på Nya Zeeland här

URUGUAY

Mellan Brasilien och Argentina ligger Uruguay, Sydamerikas minsta land! Uruguay är ett fotbollstokigt, öppet och progressivt land med en mysig och välkomnande känsla. Här kan du lära dig spanska från grunden eller utveckla dina kunskaper ännu mer!

Språk: Spanska

Hitta utbildningar i Uruguay här

FILIPPINERNA

Paradisöarna Filippinerna erbjuder vita stränder, vackert och varmt hav, tät regnskog och vackra dalar. Det är ett land med fyllt med tät växtlighet som är boplats åt många tropiska djur. Språket du lär dig i Filippinerna är engelska men lokalbefolkningen pratar även deras eget språk Filipino.

Hitta utbildningar på Filippinerna här

IRLAND

Irland, även kallat för den “gröna ön”, är en ö fylld med mäktig natur och stark kultur. Upplev ett land som gett upphov till många legender, historier och berättelser. Med en relativt strikt skolkultur, som skiljer sig från den svenska skolan, får du lära dig att även om ytan verkar hård så är lärare, mentorer och elever fyllda med kärlek och värme.

Hitta utbildningar på Irland här

JAPAN

Japan, den lilla ögruppen utanför Kina och Sydkorea, är trots sin ringa storlek världens tredje största ekonomi! Ett land som under många år var väldigt isolerat vilket lett till att ny och högteknologisk kultur blandas med traditionella seder. Ett land fyllt av konst, popkultur, mat och mode.

Språk: Engelska och Japanska

Hitta utbildningar i Japan här

KANADA

Norr om USA ligger det väldiga Kanada, ett land som sträcker sig från Atlanten i öst till Stilla havet i väst och det Norra ishavet mot den nordliga kusten. Ett land där amerikansk kultur möter europeiska influenser. I Kanada pratas det både på engelska och franska vilket innebär många möjligheter för dig som vill utveckla dina språkkunskaper.

Språk: Engelska och Franska

Hitta utbildningar i Kanada här

SYDAFRIKA

Längst ned på Afrikas södra spets ligger Sydafrika, ett land fyllt av många olika kulturer! I Sydafrika lär du dig engelska som är ett av landets elva (!) officiella språk. Det är ett varmt land med spännande natur som höga klippiga berg och vackra savanner med elefanter, noshörningar och lejon.

Hitta utbildningar i Sydafrika här

SPANIEN

I Spanien får du lära dig det spanska språket från dess vagga! Det sydeuropeiska landet är känt för sin mat, sitt rika kulturliv och sin betydelsefulla historia. Spanien bjuder på många intressanta platser, från den livfulla staden Barcelona till vackra stränder på dess populära öar.

Språk: Spanska

Hitta utbildningar i Spanien här

USA

USA, världens största ekonomi, är vår stora granne väster om Atlanten. Landet som är känt för både sin natur, popkultur, historia, sport och industri påverkar resten av världen i många avseenden. Att resa till USA för att studera blir en upplevelse var du än hamnar, från avslappnade stränder och stora städer på västkusten till mysiga och familjära skolor i de nordöstra delarna. Här får du utveckla din engelska vad du än gör!

Hitta utbildningar i USA här

Källor: Explorius, Youth For Understanding, AFS Sverige, Swedish Nomad, EF High School Exchange Year, ESL, Rotary, Reseguiden.seGo to the US

Annonser