Resultat av Skolvalet 2014

Vi jämför resultatet från skolvalet med riksdagsvalet. Så här såg likheterna och skillnaderna ut i valresultaten.

Resultat av Skolval 2014 och jämförelse med det officiella riksdagsvalet

Skolvalet vs riksdagsvalet

Nu har resultatet av 2014 års skolval tillkännagivits. I detta val får ungdomar i åldrarna 16-19 delta, vilket innebär att hundratusentals elever runtom i landet tar ställning under supervalåret. Skolval 2014 arrangerades i våras till Europaparlamentsvalet och nu i september riksdagsvalet.

Skolvalet pågick mellan den 1 och 12 september på skolor runtom i hela Sverige. Stödet för olika partier skiljer sig stort mellan olika skolor och olika delar av landet. Exempelvis röstade 80% på Sverigedemokraterna på en skola i Skurup, men i riket generellt är skillnaderna mindre markanta, och stödet från SD snarare svagare.

Mest röster i Skolvalet kammade Socialdemokraterna hem med 25% av rösterna, följt av Moderaterna (21%) och Miljöpartiet (15%).

Miljöpartiet dubbelt så populärt bland eleverna

Ser man till resultatet av det officiella riksdagsvalet hos Valmyndigheten, ligger de största skillnaderna i stödet för Miljöpartiet som fick mer än dubbelt så stor andel hos rösterna bland de unga, samt i Socialdemokraternas svagare ställning i Skolvalet (25% mot 31% i det offficiella riksdagsvalet).

Generellt kan man se att de stora partierna S, M och SD har fått färre röster i Skolvalet, medan allianspartierna FP och C har ett något större stöd bland de unga.

Särskiljande för Skolvalet är också att Piratpartiet har en något starkare ställning med närmare 2% av rösterna, att jämföra med 0,43% i riksdagsvalet, medan FI:s ställning är knappt en procent svagare och Kristdemokraterna mer än två procentenheter svagare i Skolvalet.

Resultatet av Skolvalet 2014

[Facebook:like]