Grafisk illustratör - Forum

2017-08-17 19:57   Sandra

Hej! Jag heter Sandra och är snart 15 år. Jag har precis börjat i nian och är otroligt stressad över gymnasievalet. Jag har haft en passion för att rita och skapa hela mitt liv. Men de senaste åren har jag varit helt galen i att rita och illustrera digitalt (på en ritplatta). Det är verkligen något jag brinner för, men jag hittar inte direkt något som är riktigt för mig när jag har sökt på internet. Jag vet att det finns grafisk design, men det är för mycket av skapandet av logotyper och designer för hemsidor/bloggar och reklamer. Jag vill helst av allt att jag ska kunna skapa fina illustrationer och bilder istället. Men det största problemet är att jag bor så långt bort från alla gymnasium, och jag är rädd att jag blir tvungen att gå något jag inte vill till 100% i gymnasiet pga det. Jag skulle verkligen vilja ta hjälp av någon. Tack så otroligt mycket om jag får svar.


RE: Grafisk illustratör
2017-08-18 19:29   Aranja Abdullah

Hej Sandra, 

Jag förstår att du känner dig orolig inför gymnasievalet, det finns mycket att tänka på! Men du har redan kommit fram till något som kan ses som det svåraste för många: att hitta något man är intresserad av och vill fortsätta att göra! Som du har skrivit finns det grafisk design, eller grafisk formgivare, och det stämmer att det kan vara fokus på logotyper, hemsidor och reklam men arbetet i sig är ändå ganska brett. Dina arbetsuppgifter kan variera beroende på vart du arbetar, t.ex. kan det handla om designer för affischer, cd-omslag och böcker, eller inom tv och film. Här kan du läsa mer om grafisk formgivare, vart man kan arbeta samt lite mer om arbetsuppgifter: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/grafisk-formgivare-11951. Det finns även art director som du kan läsa om här: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/art-director-11835. 

Om du vill fortsätta inom denna inriktning senare på universitet/högskola kanske Estetiska programmet inriktning Estetik och media, eller inriktningen Bild och form kan vara intressant för dig. Det finns bl.a. utbildningar på universitet/högskola som riktar sig in på grafisk formgivning och illustration och där är behörighetskraven oftast grundläggande behörighet som du får direkt av alla högskoleförberedande program. Därför blir du fortfarande behörig till många utbildningar även om du inte läser t.ex. Estetiska programmet. Även om du läser ett yrkesförberedande program kan du välja att lägga till kurser för att få grundläggande behörighet. Vid dessa utbildningar handlar det oftast mer om arbetsprover för att bli antagen. Om skolorna i din närhet inte erbjuder exakt de program och inriktningar du är intresserad av, kan du prata med din studie- och yrkesvägledare om att titta in på andra möjligheter t.ex. skolor lite längre bort. Ditt mål att göra det du brinner för kan även vara att göra det på universitet/högskola! Här kan du söka på ett program och välja ort för att minska sökningen och se vilka skolor som erbjuder programmet i din närhet: www.gymnasium.se. Förhoppningsvis hittar du något som du känner dig bekväm med!

Stort lycka till Sandra! /Aranja, SYV


RE: Grafisk illustratör
2020-03-11 08:28   illustratörer, grafiska formgivare och animatörer

Jag har Corel painter som jag använder. Det är ganska bra om du ska teckna
tex. manga eller liknande. Jag använder det mest för att måla i akvarell och olja.

Själv köpte jag häromdagen en ritplatta med skärm XP-Pen Artist 12 Pro ( https://www.xp-pen.com/product/479.html ) just för att den har lutningsavkänningen . Jag använder ritplatta nästan helt uteslutande för bildbehandling i Photoshop och skapande av illustrationer i Illustrator.

Föredrar den framför illustrator eftersom den har ett nytt innovativt sätt att arbeta med vektorgrafik, känns snabbare och smidigare att utföra saker.


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information