Samhälle innan Internationella Relationer på högskolan?

29 okt 2012
Jag läser samhällsvetenskap inriktning beteendevetenskap och jag vill läsa internationella relationer på universitetet, går det? Och vad kan man bli om man läser det?

29 okt 2012

Hej!

Det låter perfekt att läsa Samhällsvetenskapsprogrammet om du vill studera internationella relationer efter gymnasiet.

Internationella relationer är för dig om du är intresserad av politik, ekonomi och juridik i ett internationellt sammanhang. Utbildningar inom internationella relationer lär dig hur dagens internationella relationer fungerar och vilka de centrala utvecklingstendenserna är.

Efter att du tagit examen kommer du att kunna arbeta med en rad olika frågor som rör internationella relationer. Utrikespolitik, bistånd, utveckling, internationella samarbeten, mänskliga rättigheter och konfliktförebyggande är bara några av de frågor du kommer kunna arbeta med.

Potentiella arbetsgivare är exempelvis utrikesförvaltningen, myndigheter på lokal och nationell nivå, internationella organisationer och frivilligorganisationer. Möjligheten att åka som volontär till ett krisdrabbat område är också ett alternativ som många väljer både före och efter sina studier. Läs mer om internationella relationer här!

Lycka till med dina gymnasiestudier.

Hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se